Határtalanul a határon túl

Amikor elvállaltam ezt a fogalmazást, nem is gondoltam, hogy milyen sok dolgot lehet erről a kirándulásról írni. Na de kezdjük az elejétől!

Szerintem az egész programsorozat során a legunalmasabb részek az előkészítő és befejező órák voltak. De hát ezeken az órákon tudtunk meg valamit a Felvidékről. Gitti néni, az osztályfőnökünk sok érdekes dolgot mondott el a kirándulás helyszíneiről, Trianonról, az utazásról és még sok másról. Amikor végre elindultunk pénteken reggel, nagyon izgultunk mindannyian, hiszen nemcsak magyar, hanem szlovákok lakta területen is jártunk. A kirándulás során ellátogattunk Fülekre, Somoskőre, Szklabonyára és még sok más helyre.

Füleken (a testvérvárosunkban) megnéztük a várat és egy magyar kilencosztályos általános iskolát, ahová könyvajándékot vittünk, és egy műsort is előadtunk, ami Trianonról szólt. Öröm volt látni, hogy az ott dolgozó tanároknak a műsor alatt könnybe lábadt a szemük. Szklabonyán elmentünk a Mikszáth-házba, és ott kipróbálhattuk a régi korok népi játékait, és sok mindent megtudhattunk Mikszáth Kálmán életéről. Erről a helyszínről a záró témanap során én tartottam beszámolót (visszaemlékezést).  Este Kokava Líniára érkeztünk, a szállásra, ami télen egy síparadicsom. Itt Erzsike, a gondnoknő várt minket vacsorával és egy büfével. A szálláson volt társalgó, ahol pingpongozni, csocsózni és biliárdozni is lehetett. Másnap svédasztalos reggelivel indult a nap. Az út során Norbi, az idegenvezető mutatta be Szlovákiát. Ő angol–matek–informatika szakos tanár. Kassán megnéztünk egy hatalmas dómot és a dómban Rákóczi Ferenc sírját, ahol több magyar koszorút is találtunk, melyet 7. osztályos tanulók helyeztek el a kőkoporsón. Ők, akárcsak mi is, mind a „Határtalanul” pályázattal jutottak el oda. Mi is koszorúztunk a kirándulás során Alsósztregován, Madách Imre sírjánál.

Szinte minden helyszínen feladatlapot kellett megoldanunk. Sokan kiselőadással is készültek. A lezáró órán egy vetélkedő várt ránk, melyet Kornél nyert meg.