Mennyi idő van hátra a nyári szünetből?
Nap
Óra
Perc
Mp

Már napokkal ezelőtt vártam ezt a TÁMOP pályázati programot. A mézeskalács-készítés nem volt ismeretlen a számomra, hiszen otthon anyával karácsony előtt mi is szoktunk mézeskalácsot sütni.

A program a németteremben zajlott. Hani néni máris feladattal várt bennünket: mogyorót kellett tisztítanunk. Mivel sokan voltunk, ez gyorsan ment: kb. 15 perc alatt készen voltunk a mogyorótisztítással. Ezután elkezdtük a tészta gyúrását. Hani néni megmutatta, hogyan kell ezt csinálni. Aztán a különböző formák segítségével mézeskalács-figurákat készítettünk. A lányoknak a szívecske forma tetszett a legjobban. A díszítést mogyoróval, mazsolával végeztük. Szebbnél szebb motívumokkal kápráztattuk el Hani nénit. A díszítés után megkentük tojássárgájával a sütik tetejét, majd vittük is az oviba, ahol kisütöttük a mézeskalácsot.

Nagyon finom süteményeket készítettünk. Ez a program mindenkinek tetszett.

Elischer Boglárka

6. osztályos tanuló

A TÁMOP pályázat keretében újabb érdekes programon vehettünk részt december 3-án. Ezen a napon Pásztóra utaztunk, ahol a Sidi-tanyán lovagoltunk.Én már hosszú ideje járok ide lovagolni, ismerem a tanyán élő pacikat. Ezek a nyugodt természetű lovak szeretik, ha simogatják őket. A sárga színű Nirvána egy igazi rosszcsont. Aztán ott van Rémbóder, az öreg kanca, no meg persze Roxika és Kincső, a lovarda másik két kancája. Samut ezen a napon én vezethettem, miközben a diáktársaim a hátán ültek. Samu nyugodtan ballagott mellettem, és sétáltatta a gyerekeket. A bátrabbak Kincső hátán futószáron vezetve az ügetést is kipróbálhatták. Én is lovagoltam Nirvánán, a kedvenc pacimon.

Bár nagy volt a sár, de mindenkinek tetszett ez a program. Remélem, többen is kedvet kaptak ehhez a nagyszerű sporthoz.

Kun Panna
                                                                        7. osztályos tanuló

Testvériskolánk tanulóival együtt elmentünk kirándulni Pásztóra, az egykori középkori mezővárosba, ahol a romkertben már vártak bennünket az idegenvezetők. Elmondták, hogy mit fogunk megnézni, és három részre osztották a csoportot. A mi csapatunk először az oskolamester házához ment. Kati néni, az idegenvezető beszélt a ház építéséről, majd beléptünk a középkori épületbe. Itt láthattuk, hogy hogyan folyt az oskolamester tisztaszobájában egykor a nebulók tanítása, és olyan tárgyakat is megnézhettünk, melyek a házból, mégpedig a letapasztott gabonatároló vermekből kerültek elő.

Ezután a romkertet jártuk végig, s közben azt is megtudtuk, hogyan működtek a középkori üveghuták, vagyis azok a kemencék, ahol az egykori szerzetesek az üveget gyártották. Megnéztük a középkori bencés templom és monostor romjait is. Érdekes, hogy ahol most két sorban tuják zöldellnek, egykor a templom boltozatát tartó oszlopok álltak.

A rövid séta után bementünk a múzeumba, ahol természetes anyagok felhasználásával freskót festettünk. Az ásványi eredetű porfestéket tojásfehérjével keverték össze a szervezők, ahogy ezt a régmúlt századokban is tették az egykori freskófestők. A kézműveskedés után egy finom ebéd várt bennünket az Ózon étteremben.

Szerintem a pásztói kirándulás során sok új ismeretet szerezhettünk. Ajánlom mindenkinek ezt a programot, ha Pásztón jár.

Krasznai Etelka

7. osztályos tanuló

A nagyrábéi testvérikola tanulóival együtt a két napon át tartó személyes találkozó során ellátogattunk Hollókőre is.

A Világörökség részét képező palóc falu felé haladva az útelágazónál egy nagy fekete hollószobor jelezte, hogy közel járunk a településhez. Miután megérkeztünk a faluba, kiderült, hogy egy Márton napi vigasság kellős közepébe csöppentünk. Az utcákon régies ruhába beöltözött emberek jöttek-mentek: volt közöttük „középkori lovag”, „honfoglaló magyar”, palóc menyecske és cifraszűrbe öltözött pásztor is. A parasztházakat megcsodálva olyan érzésünk támadt, mintha visszautaztunk volna a múltba.

Megtekintettük a Babamúzeumot, ahol szebbnél szebb, a különböző tájegységek népviseletébe öltöztetett babákat láttunk. Természetesen a legtöbb baba palóc ruhát „viselt”. Felkerestünk egy kézműves nyomdaműhelyt is, ahol kipróbálhattuk a hagyományos nyomdagépet. Ezután végigsétáltunk Hollókő főutcáján, ahol az árusok különleges dolgokat árultak: házi készítésű szappant, kürtős kalácsot, népi ékszereket. Még egy boltba is bementünk, ahol népzenét hallgathattunk. S mivel Márton napi vigadalomban voltunk, természetesen a libák sem hiányozhattak.

Sajnos időhiány miatt én nem tudtam megtekinteni a híres palóc falu különleges fatornyú templomát, melyet Szent Márton tiszteletére szenteltek fel, de azért tartalmas és élvezetes kirándulás volt számomra a Hollókőn töltött másfél óra.

Krasznai Etelka
  7. osztályos tanuló

November 7-én izgalommal vártuk a nagyrábéi testvériskola tanulóit és tanárait. A közös ebéd után Szentkútra kirándultunk.

Busszal utaztunk, de két csoportra osztottak bennünket, olyan sokan voltunk. Miután megérkeztünk, a kegytemplomban meghallgathattuk az idegenvezetőnket, egy ferences atyát, aki beszélt a kegyhely és a templom felújításának munkálatairól. Érdekes legendákat is mesélt nekünk. Az egyik Szent László királyunkhoz kötődik. Szent László üldözői elől menekült, s ahogy a sziklára ugratott a lovával, a ló patájának lenyomata ott maradt a sziklán. Ebből forrás fakadt, ami a mai napig látható.

A másik történet egy néma pásztorfiúról szólt. A fiú éppen a szentkúti forrásnál volt, amikor megjelent egy angyal, aki arra biztatta a legénykét, hogy igyon a forrás vizéből, s akkor beszélni fog. A legenda szerint a forrásvíz csodát tett: a néma fiú tényleg megszólalt.

A templom után a szabadtéri oltárnál is meghallgattunk néhány tudnivalót az elmúlt évben készült új mozaikról, majd a Szent László forráshoz sétáltunk. Aki akart, még ajándékot is vásárolhatott a kegytárgyboltban.

Mindenkinek ajánlom, hogy látogasson el híres Mária-kegyhelyünkre, Szentkútra.